Tjenestedesign i det offentlige : fra ide til praksis - den besværlige veien
Beskrivelse
Tjenestedesign er et verktøy som brukes på stadig flere områder i offentlig sektor, for å skape innovative løsninger på komplekse samfunnsutfordringer. Målet er å utvikle tjenester som er mest mulig brukervennlige og imøtekommer borgernes faktiske behov. Metodene og tilnærmingene som benyttes, er hentet fra ulike designretninger, som grafisk design, interaksjonsdesign, og forretningsdesign. I denne antologien utforskes tjenestedesign som en moderne organisasjonsidé. Den tilbyr grundige og kritiske analyser av disiplinens utbredelse og virkning i ulike deler av norsk offentlig sektor. Brukersentrering, samskaping og innovative løsninger er sentrale begreper. Bidragsyterne har et pragmatisk perspektiv, og balanserer mellom å se på tjenestedesign som et effektivt verktøy og som et symbol på innovasjon. Boken gir også et innblikk i disiplinens status i Sverige og Danmark, og stiller spørsmål ved om tjenestedesign virkelig er nøkkelen til å løse offentlig sektors sammensatte utfordringer, eller om det snarere er et symbolsk verktøy som speiler vår tid. TJENESTEDESIGN I DET OFFENTLIGE retter seg mot alle som er interessert i innovasjon, brukersentrering, offentlig sektor og designtenkning. Turid Moldenæs er professor i organisasjon og ledelse, Hilde Marie Pettersen er førsteamanuensis i organisasjon og ledelse og Kjell Arne Røvik er professor i statsvitenskap, alle ved UiT Norges arktiske universitet.
Om boka
ISBN | 9788245053593 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245044164 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Turid MoldenæsHilde Marie PettersenKjell Arne Røvik |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Tjenestedesign er et verktøy som brukes på stadig flere områder i offentlig sektor, for å skape innovative løsninger på komplekse samfunnsutfordringer. Målet er å utvikle tjenester som er mest mulig brukervennlige og imøtekommer borgernes faktiske behov. Metodene og tilnærmingene som benyttes, er hentet fra ulike designretninger, som grafisk design, interaksjonsdesign, og forretningsdesign. I denne antologien utforskes tjenestedesign som en moderne organisasjonsidé. Den tilbyr grundige og kritiske analyser av disiplinens utbredelse og virkning i ulike deler av norsk offentlig sektor. Brukersentrering, samskaping og innovative løsninger er sentrale begreper. Bidragsyterne har et pragmatisk perspektiv, og balanserer mellom å se på tjenestedesign som et effektivt verktøy og som et symbol på innovasjon. Boken gir også et innblikk i disiplinens status i Sverige og Danmark, og stiller spørsmål ved om tjenestedesign virkelig er nøkkelen til å løse offentlig sektors sammensatte utfordringer, eller om det snarere er et symbolsk verktøy som speiler vår tid. TJENESTEDESIGN I DET OFFENTLIGE retter seg mot alle som er interessert i innovasjon, brukersentrering, offentlig sektor og designtenkning. Turid Moldenæs er professor i organisasjon og ledelse, Hilde Marie Pettersen er førsteamanuensis i organisasjon og ledelse og Kjell Arne Røvik er professor i statsvitenskap, alle ved UiT Norges arktiske universitet.
Om boka
ISBN | 9788245053593 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245044164 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Turid MoldenæsHilde Marie PettersenKjell Arne Røvik |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |