Uttaleundervisning : fra teoretisk innsikt til praktisk anvendelse i klasserommet
Ikke tilgjengelig på allvit.no.
Ikke tilgjengelig på allvit.no.
Beskrivelse
Hva betyr det å snakke med god uttale? Det innebærer langt mer enn å uttale enkeltlyder korrekt. Aspekter som trykk, lengde, tone og hva som skjer i sammenhengende tale er også viktig for å gjøre seg forstått. Når man snakker førstespråket sitt, er det ikke nødvendig å tenke over uttalen sin. Derimot befinner man seg plutselig på ukjent grunn når man skal lære et annet språk. Hvilke områder i norsk uttale er vanskelige for de som skal lære seg norsk, og hvorfor er det slik? Denne boka retter seg mot lærere som underviser ungdom og voksne i norsk som andrespråk. Den gir en innføring i uttalerelaterte problemstillinger som lærere bør kjenne til, og den inneholder konkrete tips og opplegg til uttaleundervisning. Boka tar for seg uttalefenomener i språk generelt og norsk spesielt. Med god kunnskap om de ulike aspektene ved uttale, har læreren et bedre grunnlag for å tilrettelegge undervisningen slik at både unge og voksne innlærere blir tryggere språkbrukere. Cecilie Slinning Knudsen er universitetslektor ved Institutt for språk og litteratur, NTNU. Hun underviser i norsk for utlendinger og norsk som andrespråk, og hun har holdt flere foredrag og seminarer om uttaleundervisning. Olaf Husby er pensjonert førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap ved Institutt for språk og litteratur, NTNU. Han har publisert en rekke bøker og artikler om kontrastive språkbeskrivelser og uttaleundervisning.
Om boka
ISBN | 9788245053210 |
---|---|
Utgiver | FagbokforlagetLandslaget for norskundervisning |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245032000 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Cecilie Slinning KnudsenOlaf Husby |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Hva betyr det å snakke med god uttale? Det innebærer langt mer enn å uttale enkeltlyder korrekt. Aspekter som trykk, lengde, tone og hva som skjer i sammenhengende tale er også viktig for å gjøre seg forstått. Når man snakker førstespråket sitt, er det ikke nødvendig å tenke over uttalen sin. Derimot befinner man seg plutselig på ukjent grunn når man skal lære et annet språk. Hvilke områder i norsk uttale er vanskelige for de som skal lære seg norsk, og hvorfor er det slik? Denne boka retter seg mot lærere som underviser ungdom og voksne i norsk som andrespråk. Den gir en innføring i uttalerelaterte problemstillinger som lærere bør kjenne til, og den inneholder konkrete tips og opplegg til uttaleundervisning. Boka tar for seg uttalefenomener i språk generelt og norsk spesielt. Med god kunnskap om de ulike aspektene ved uttale, har læreren et bedre grunnlag for å tilrettelegge undervisningen slik at både unge og voksne innlærere blir tryggere språkbrukere. Cecilie Slinning Knudsen er universitetslektor ved Institutt for språk og litteratur, NTNU. Hun underviser i norsk for utlendinger og norsk som andrespråk, og hun har holdt flere foredrag og seminarer om uttaleundervisning. Olaf Husby er pensjonert førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap ved Institutt for språk og litteratur, NTNU. Han har publisert en rekke bøker og artikler om kontrastive språkbeskrivelser og uttaleundervisning.
Om boka
ISBN | 9788245053210 |
---|---|
Utgiver | FagbokforlagetLandslaget for norskundervisning |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245032000 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Cecilie Slinning KnudsenOlaf Husby |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |