Anne-Britt GranRikke Gürgens Gjærum
Teaterbransjen : delbransjer, organisering og finansiering
2020Bokmål189 sider
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Beskrivelse
Hva kjennetegner teaterbransjen? Hvordan er den organisert? Hvordan er den finansiert? Hva er likheter og forskjeller mellom offentlige institusjonsteatre, frie kompanier og private underholdningsteatre?
Dette er ikke en bok som fokuserer på selve teaterkunsten; det er en bok om hvordan bransjen virker. Boken tar for seg hele den norske teaterbransjen, slik den fungerer i Norge i dag. Nytt i akademisk sammenheng er at de private teatrene også er inkludert; de som spiller revy, musikal, show og stand up.
Ved å kombinere et bransjeperspektiv med organisasjonsteori og kunstsosiologi, utvikler forfatterne et teoretisk rammeverk for å analysere hvordan disse ulike delene av teaterbransjen fungerer i dag. Forfatterne identifisere forskjeller og likheter mellom offentlige institusjonsteatre, de frie kompaniene og private teatre. Mye skiller dem, men like viktig er det som forener dem: Kvalitetsbevisstheten, live-møtet med publikum, teamfølelsen og jobben som livsstil. I en digital tid fremstår teatret som en lang tradisjon i en høyst levende form.
"Her skal forfatterne have ros for at have skrevet en bog med et sammenhængende sprogligt flow, der fører læseren trygt gennem de store mængder data og information. Det er således en læsevenlig bog, der oven i købet bygger sin struktur op på en dramaturgi. Der er ingen tvivl om, at denne tilgang til formidling af 'hårde fakta' bidrager til at gøre dette vigtige felt lettere tilgængeligt for eksempelvis teatervidenskabsstuderende."
Peripeti
Dette er ikke en bok som fokuserer på selve teaterkunsten; det er en bok om hvordan bransjen virker. Boken tar for seg hele den norske teaterbransjen, slik den fungerer i Norge i dag. Nytt i akademisk sammenheng er at de private teatrene også er inkludert; de som spiller revy, musikal, show og stand up.
Ved å kombinere et bransjeperspektiv med organisasjonsteori og kunstsosiologi, utvikler forfatterne et teoretisk rammeverk for å analysere hvordan disse ulike delene av teaterbransjen fungerer i dag. Forfatterne identifisere forskjeller og likheter mellom offentlige institusjonsteatre, de frie kompaniene og private teatre. Mye skiller dem, men like viktig er det som forener dem: Kvalitetsbevisstheten, live-møtet med publikum, teamfølelsen og jobben som livsstil. I en digital tid fremstår teatret som en lang tradisjon i en høyst levende form.
"Her skal forfatterne have ros for at have skrevet en bog med et sammenhængende sprogligt flow, der fører læseren trygt gennem de store mængder data og information. Det er således en læsevenlig bog, der oven i købet bygger sin struktur op på en dramaturgi. Der er ingen tvivl om, at denne tilgang til formidling af 'hårde fakta' bidrager til at gøre dette vigtige felt lettere tilgængeligt for eksempelvis teatervidenskabsstuderende."
Peripeti
Om boka
ISBN | 9788215043791 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2019 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215030180 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Anne-Britt GranRikke Gürgens Gjærum |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Hva kjennetegner teaterbransjen? Hvordan er den organisert? Hvordan er den finansiert? Hva er likheter og forskjeller mellom offentlige institusjonsteatre, frie kompanier og private underholdningsteatre?
Dette er ikke en bok som fokuserer på selve teaterkunsten; det er en bok om hvordan bransjen virker. Boken tar for seg hele den norske teaterbransjen, slik den fungerer i Norge i dag. Nytt i akademisk sammenheng er at de private teatrene også er inkludert; de som spiller revy, musikal, show og stand up.
Ved å kombinere et bransjeperspektiv med organisasjonsteori og kunstsosiologi, utvikler forfatterne et teoretisk rammeverk for å analysere hvordan disse ulike delene av teaterbransjen fungerer i dag. Forfatterne identifisere forskjeller og likheter mellom offentlige institusjonsteatre, de frie kompaniene og private teatre. Mye skiller dem, men like viktig er det som forener dem: Kvalitetsbevisstheten, live-møtet med publikum, teamfølelsen og jobben som livsstil. I en digital tid fremstår teatret som en lang tradisjon i en høyst levende form.
"Her skal forfatterne have ros for at have skrevet en bog med et sammenhængende sprogligt flow, der fører læseren trygt gennem de store mængder data og information. Det er således en læsevenlig bog, der oven i købet bygger sin struktur op på en dramaturgi. Der er ingen tvivl om, at denne tilgang til formidling af 'hårde fakta' bidrager til at gøre dette vigtige felt lettere tilgængeligt for eksempelvis teatervidenskabsstuderende."
Peripeti
Dette er ikke en bok som fokuserer på selve teaterkunsten; det er en bok om hvordan bransjen virker. Boken tar for seg hele den norske teaterbransjen, slik den fungerer i Norge i dag. Nytt i akademisk sammenheng er at de private teatrene også er inkludert; de som spiller revy, musikal, show og stand up.
Ved å kombinere et bransjeperspektiv med organisasjonsteori og kunstsosiologi, utvikler forfatterne et teoretisk rammeverk for å analysere hvordan disse ulike delene av teaterbransjen fungerer i dag. Forfatterne identifisere forskjeller og likheter mellom offentlige institusjonsteatre, de frie kompaniene og private teatre. Mye skiller dem, men like viktig er det som forener dem: Kvalitetsbevisstheten, live-møtet med publikum, teamfølelsen og jobben som livsstil. I en digital tid fremstår teatret som en lang tradisjon i en høyst levende form.
"Her skal forfatterne have ros for at have skrevet en bog med et sammenhængende sprogligt flow, der fører læseren trygt gennem de store mængder data og information. Det er således en læsevenlig bog, der oven i købet bygger sin struktur op på en dramaturgi. Der er ingen tvivl om, at denne tilgang til formidling af 'hårde fakta' bidrager til at gøre dette vigtige felt lettere tilgængeligt for eksempelvis teatervidenskabsstuderende."
Peripeti
Om boka
ISBN | 9788215043791 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2019 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215030180 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Anne-Britt GranRikke Gürgens Gjærum |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |