Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Hva kan vi lære av TALIS 2018? : gode relasjoner som grunnlag for læring
Julius Kristjan Björnsson

Hva kan vi lære av TALIS 2018? : gode relasjoner som grunnlag for læring

2021Bokmål146 sider

Logg inn for å lese gratis

Logg innfor å lese gratis

Hvilke utfordringer står lærere og skoleledere overfor? Og hvordan oppfatter de sine arbeidsforhold? Dette er blant temaene i den internasjonale TALIS-studien. I denne boka går forfatterne i dybden på undersøkelsen fra 2018, som ble gjennomført i 48 land, derav i alle de nordiske landene. Blant temaene som behandles er kompetanseutvikling blant skoleledere, innovasjon i skolen og hvilken betydning den har, samt bruk av IKT i skole og undervisning. Boken omhandler også samarbeid mellom lærere, og ser spesielt på nyutdannede læreres trivsel og jobbmotivasjon. TALIS 2018-resultatene blir også sett i relasjon til annen norsk forskning på området, slik at resultatene kan føre til nyttige diskusjoner og refleksjoner om norsk skole, norske lærere og skoleledere. Målet er å bidra til kunnskapsheving om hvordan skolen virker, og hvordan den kan forbedres. Boken er ment å informere både skolens ansatte, lærere og skoleledere, men også de som former landets utdanningspolitikk og framtidens skole. Bidragsyterne i boka er forskere med lang erfaring fra nasjonale og internasjonale studier, både når det gjelder metodologi og analyse av forhold knyttet til lærere og skoleledere. Redaktør er Julius Kristjan Björnsson, forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo. De øvrige forfatterne kommer fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Centre for Educational Measurement (CEMO) og Institutt for spesialpedagogikk (ISP), alle på Universitetet i Oslo og fra Nordisk institutt for innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).

ISBN9788202719968
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202718800
Originalt formatEPUB
ForfattereJulius Kristjan Björnsson

Hvilke utfordringer står lærere og skoleledere overfor? Og hvordan oppfatter de sine arbeidsforhold? Dette er blant temaene i den internasjonale TALIS-studien. I denne boka går forfatterne i dybden på undersøkelsen fra 2018, som ble gjennomført i 48 land, derav i alle de nordiske landene. Blant temaene som behandles er kompetanseutvikling blant skoleledere, innovasjon i skolen og hvilken betydning den har, samt bruk av IKT i skole og undervisning. Boken omhandler også samarbeid mellom lærere, og ser spesielt på nyutdannede læreres trivsel og jobbmotivasjon. TALIS 2018-resultatene blir også sett i relasjon til annen norsk forskning på området, slik at resultatene kan føre til nyttige diskusjoner og refleksjoner om norsk skole, norske lærere og skoleledere. Målet er å bidra til kunnskapsheving om hvordan skolen virker, og hvordan den kan forbedres. Boken er ment å informere både skolens ansatte, lærere og skoleledere, men også de som former landets utdanningspolitikk og framtidens skole. Bidragsyterne i boka er forskere med lang erfaring fra nasjonale og internasjonale studier, både når det gjelder metodologi og analyse av forhold knyttet til lærere og skoleledere. Redaktør er Julius Kristjan Björnsson, forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo. De øvrige forfatterne kommer fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Centre for Educational Measurement (CEMO) og Institutt for spesialpedagogikk (ISP), alle på Universitetet i Oslo og fra Nordisk institutt for innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).

Om boka

ISBN9788202719968
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202718800
Originalt formatEPUB
ForfattereJulius Kristjan Björnsson

Fagområde

Logg inn for å lese gratis